BIBLIOGRAFIA ESSENZIALE
Abdelbaky, A., A Perfect World or an Oppressive World. A Critical Study of Utopia and Dystopia as Subgenres of Science, "International Journal of English Language, Literature and Humanities", 2016 (3), pp. 17-33.
Andrevon, J.P., Anthologie des dystopies. Les mondes indésirables de la litérature et du cinéma, Vendémiaire, Parigi 2020.
Attimonelli, C; Susca, V., Un oscuro riflettere. Black Mirror e l’aurora digitale, Mimesis, Milano 2020.
Baccolini, R.; Moylan, T., Dark Horizon. Science Fiction and the Dystopian Imagination, Routledge, New York-Londra 2003.
Basu, B., Broad, K.R., Hintz, C. (a cura di), Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults. Brave New Teenagers, Routledge, Londra 2014.
Bazin, L., La dystopie, Presses Universitaires Blaise Pascal, Clermont-Ferrand 2019.
Bell, A., Ryan, M.L., Possible Worlds Theory and Contemporary Narratology, University of Nebraska Press, Lincoln 2019.
Blaim, A., Utopian Visions and Revisions of the Uses of Ideal Worlds, Peter Lang, Francoforte sul Meno 2017.
Blaim, A.; Gruszewska-Blaim, L., Imperfect Worlds and Dystopian Narratives in Contemporary Cinema, Peter Lang, Francoforte sul Meno 2011.
Brooker, M.K., The Dystopian Impulse in Modern Literature, Greenwood, Wesport 1994.
Carluccio, G.; Ortoleva, P., Diversamente vivi. Zombi, vampiri, mummie, fantasmi, Il Castoro, Milano 2010.
Cattaneo, A.; Forti, G.; Visconti, A., Oltre i confini della realtà. La fantascienza e gli universi distopici della giustizia, Vita e Pensiero, Milano 2023.
Chiusi, F., Io non sono qui. Visioni e inquietudini da un futuro presente – Black Mirror, De Agostini, Roma 2018.
Claeys, G., Dystopia. A natural history. A study of modern dispotism, its antecedents, and its literary diffractions, Oxford University Press, Oxford 2017.
Claeys, G., The origins of dystopia: Wells, Huxley and Orwell, in The Cambridge Companion to utopian literature, UP, Cambridge 2010.
Dal Lago, A., Eroi e mostri. Il fantasy e la macchina mitologica, Il Mulino, Bologna 2017.
Demaria, C.; Piluso, F., Distopie contemporanee: Bandersnatch come evento seriale, in "Mediascapes Journal", 16, 2020, pp. 37-49.
Di Minico, E., Il futuro in bilico. Il mondo contemporaneo tra controllo, utopia e distopia, Meltemi, Milano 2018.
Ellul, J., Propagandes, Colin, Parigi 1962.
Eugeni, R., La condizione postmediale. Media, linguaggi, narrazioni, La Scuola, Milano 2015.
Featherston, M.; Burrows, R., Tecnologia e cultura virtuale. Cyberspace, cyberbodies, cyberpunk, Franco Angeli, Milano 1999.
Flichy, P., L’imaginaire d’Internet, La Découverte, Parigi 2001.
Formenti, C., Cybersoviet. Utopie postmoderne e nuovi media, Cortina, Milano 2008.
Frezza, G., EndoApocalisse. The Walking Dead, l’immaginario digitale, il post-umano, Areablu, Cava de’ Tirreni 2015.
Garofalo, D., Black Mirror. Memorie dal futuro, Edizioni Estemporanee, Roma 2017.
Gervasini, M., Se continua così. Cinema e fantascienza distopica, Mimesis, Udine 2023.
Gianatta, L., Il futuro è già passato. La fantascienza da Blade Runner a Matrix, Le Mani, Recco 2009.
Giglioli, D., Senza trauma. Scrittura dell'estremo e narrativa del nuovo millennio, Quodlibet, Macerata 2011.
Giuliani, G., Zombie, alieni e mutanti. Le paure dal 11 settembre a oggi, Le Monnier, Milano 2015.
Grusin, R., Premeditation: Affect and Mediality After 9/11, Palgrave Macmillan, Londra 2010.
Hillegas, M.R., The Future as Nightmare: H.G. Wells and the Anti-Utopians, Oxford University Press, New York 1967.
Hobsbawm, E.J.; Ranger, T., L’invenzione della tradizione, Einaudi, Torino 1987.
Holdaway, D.; Scaglioni, M., The Walking Dead. Contagio culturale e politica post-apocalittica, Mimesis, Milano 2017.
Isomaa, S.; Korpua, J.; Teittinen, J., New Perspectives on Dystopian Fiction in Literature and Other Media, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle Upon Tyne 2020.
Jenkins, H., Cultura convergente, Apogeo, Roma 2014.
Kaplan, E.A., Climate Trauma. Foreseeing the Future in Dystopian Film and Fiction, Rutgers University Press, New Brunswick 2015.
Katz, J., Machines that Become Us. The Social Context of Personal Communication Technology, Transaction, New Brunswick 2003.
Keslowitz, S., The Digital Dystopias of Black Mirror and Electric Dreams, McFarland, Jefferson 2019.
Kuznicki, S., Margaret Atwood's dystopian fiction: fire is being eaten, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2017.
Lammoglia, F.; Pastorino, S., Black Mirror. Narrazioni filosofiche, Mimesis, Milano 2019.
Mackay Demerijan, L., The Age of Dystopia. One Genre, Our Fears and Our Future, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2016.
McSweeney, T.; Joy, S., Through the Black Mirror. Deconstructing the Side Effects of the Digital Age, Springer, New York 2019.
Micali, S., Towards a Posthuman Imagination in Literature and Media. Monsters, Mutants, Aliens, Artificial Beings, Peter Lang, Oxford 2019.
Mittell, J., Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling, New York University Press, New York 2015.
Moore, E.E., Stranger than (Science) Fiction: Environmental Dystopia in Hollywood Sci-Fi, in Landscape and the Environment in Hollywood Film. The Green Machine, Cham, Palgrave-Macmillan, Londra 2017.
Moisi, D., La geopolitica delle serie TV. Il trionfo della paura, Armando Editore, Roma 2017.
Monticelli, R., “Citations of Difference”: Human/Non-human, Mutations and Contaminations in Utopian/Dystopian Television Series, in (a cura di) Albertazzi, S., (Post)Colonial Passages: Incursions, and Excursion across the Literatures and Cultures in English, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2018.
Moylan, T., Scraps of the Untained Sky: Science Fiction. Utopia, Dystopia, Westview, Boulder 2000.
Muzzioli, Scritture della catastrofe, Meltemi, Milano 2007.
Ortoleva, P., Miti a bassa intensità. Racconti, media, vita quotidiana, Einaudi, Torino 2019.
Paternò, M.P., Il confine interno. Distopie del controllo nel cuore dell'Europa, Storia del Pensiero Politico, 11 (1), pp. 63.80.
Paus, E., Confronting Dystopia. The New Technological Revolution and the Future of Work, Cornell University Press, New York 2018.
Piluso, F., Apocalisse mediale. La saturazione dei flussi nella nuova serialità televisiva, "CoSMo", 15 (1), pp. 139-155.
Rocchi, M., Il ruolo della distopia nella produzione audiovisiva contemporanea, "Griseldaonline", 19 (1), pp. 29-40.
Sargent, L.T., The three faces of utopianism revisited, "Utopian Studies", 1994 (1), pp. 1-37.
Scaglioni, M.; Barra, L., Tutta un’altra fiction. La serialità pay in Italia e nel mondo. Il modello Sky, Carocci Editore, Roma 2013.
Schultzke, The Critical Power of Virtual Dystopias, "Games and Culture", 9 (5), pp. 315-334.
Suvin, D., Metamorphoses of Science Fiction: on the Poetics and History of a Literary Genre, Yale University Press, New Haven 1978.
Stefik, M., Internet Dreams. Archetipi, miti e metafore, Telecom Italia-Utet Libreria, Torino 1997.
Stock, A., Modern Dystopian Fiction and Political Thought. Narratives of World Politics, Routledge, Londra 2019.
Trocini, F., Un gioco maledettamente serio. La letteratura ucronica tra realtà storica, finzione e politica, ""Rivista di Politica", XIII (1), pp. 22-32.
Trotta, J., Filipovic, Z., Sadri, H., Broken mirrors. Representations of apocalypses and dystopias in popular culture, Routledge, Londra-New York 2020.
Vereni, P., Identità catodiche. Rappresentazioni mediatiche di appartenenze collettive, Meltemi, Roma 2008.
Walsh, C., From Utopia to Nightmare, Harper & Row, New York 1962.
Westlake, M., Europe's Dystopian Futures: Perpectives on Emerging European Dystopian Visions and their Implications, "Review of European Studies", 12 (4), pp. 20.31.
Wojtyna, M., Solidarity, dystopia and fictional worlds in contemporary narrative TV series, in "Beyond Philology", 15 (3), pp. 163-180.